مدارات کاربردی و عملی الکترونیک

در این وبلاگ مدارات الکترونیکی کاربردی و عملی قرار میگیرند.

مدارات کاربردی و عملی الکترونیک

در این وبلاگ مدارات الکترونیکی کاربردی و عملی قرار میگیرند.

به نام خدا
خوشحالیم که از این وبگاه بازدید میکنید.
در این وبلاگ، مدارات پر کاربرد و کاملا عملی و تست شده قرار میگیرند.
آخرین به روزرسانی: جمعه ، 31 فروردین 1403

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی

ارسال مدارات درخواستی و پیشنهادی

جمعه, ۳۱ تیر ۱۴۰۱، ۰۱:۱۴ ب.ظ

توجه : این مطلب قدیمی و پیوست شده به صفحه اول است.

در بخش ((   نظرات   )) پایین این مطلب، میتوانید مدارات درخواستی خود را ارسال کنید تا در این سایت، مدار مناسب با در خواست شما قرار گیرد.

همچنین عزیزانی که مداری طراحی کردند، میتوانند مدار خود را به  shha0305@gmail.com ارسال کنید.

در ادامه ، فهرستی از مدارات درخواستی کاربران قرار میگیرد:

 

1- مدار مبدل 5 ولت به 3 و 3.3 ولت. قرار داده شد در : لینک

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۴/۳۱
sepehr electronic

نظرات  (۲)

سلام

 

در اینصورت چند سیم رابط خواهیم داشت؟

اگر سیم کشی زیاد میشود میتوان روی انتقال آنالوگ حساب کرد و مدار مجتمع دیکودر 10 بیتی در این خصوص هست به صورت 1تراشه؟

 

ظاهرا سوال دوبار در نظرات ارسال شده اگر لازم است نظرات اضافی حذف کنید.

 

ممنون

 
 
 
پاسخ:
انتقالی که انجام میشود ، دیجیتال است و نه آنالوگ.
زیرا تنها دو حالت 0 یا 1 در سیم ها وجود دارد.
تا جایی که به یاد دارم بله آی سی مخصوص این کار ( تبدیل decimal به BCD ) وجود دارد.
یکی از آنها 74HC185 نام دارد که 8بیتی است.
و میتوان با آن ، حالت ها را توسط 4 سیم منتقل کرد.
متاسفانه آیسی 10 بیتی در خاطر ندارم، البته اگر صبر کنید احتمالا پیدا کنم.

اما در مورد آنکودر ، بله آنکودر 10 بیتی مبدل BCD به decimal به نام 74HC145 وجود دارد و میتوانید تهیه کنید.
سلام مهندس

وقتتون بخیر


تاریخ این پستو نگاه کردم دیدم فکر کردم آپدیت نمیشه نگو اینو سنجاق کردید بالا بلاگ.

امکانش هست کمکی کنید برای حل این مدار :

مداری با حداقل قطعات برای ارسال وضعیت 10 کلید از طریق سیم به قسمتی دیگر از مدار لازم دارم به صورتی که حداقل سیمکشی هم انجام بشه.
مدار با میکروکنترلر مقصودم نیست.
در نسخه آزمایشی وضعیتها به صورت مستقیم با 10 سیم انتقال داده شدند و من قصد کاهش دارم.
روی انکودرها فکر کردم دیدم ظاهرا خارج باینری رو نمیشه!
روی مالتی پلکس هم فکر کردم. روی شیفت رجیستر همینطور.
ولی ما میکرو نداریم و همینطور فضای کافی برای مدار و همینطور بودجه زیاد..
یه راهی هست با قطعات معمولی اینکار عملی بشه.
به دو تا شمارنده معمولی مثل 4017 هم فکر کردم در TX,RX با کلاک مشترک و 10 تا ترانزیستور یا 10 تا گیت AND که وضعیت خروجی سوئیچها رو هر بار رو یک سیم ارسال کنن.. اینطوری 4 سیم داریم با تغذیه مشترک.
ولی ساده تر چیزی میشه تصور کرد؟
مثلا مدوله به صورت آنلالوگ و ارسال و اونطرف دمدوله 10 کانال.


پاسخ:
درود، خوشحالم وبلاگ بنده رو اتخاب کردید.
چیزی که شما میخواهید ، مبدل decimal به BCD هست و در انتها هم نیاز به مبدل BCD به decimal دارید. مبدل باید 10 بیتی باشه.
تعداد کانال کمی زیاد هست اما اگر هنوز هم احتیاج دارید میتونم برای شما مداری طراحی کنم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">